Carlos Maside
Carlos Maside García, nacido en San Xulián (Pontecesures) el
16 de marzo de 1897 falleció en Santiago de Compostela el día 10 de Junio de
1958, fue un pintor gallego/español .
Trayectoria, seguimos en gallego:
De mozo, os seus pais mandárono á escola dos mestres Gende e
Trasmonte en Padrón, onde completou os estudos escolares e recibiu as súas
primeiras ensinanzas artísticas. En 1913 faleceu o seu pai e Maside comezou a
traballar nun almacén téxtil. En 1917 foi a Madrid para cumprir co servizo
militar. Ao ano seguinte comezou a publicar os seus traballos na revista Vida
Gallega.
Unha primeira experiencia vital destacada de Carlos Maside é
o descubrimento de Galiza, acontecemento que está ligado a dous aspectos
cualitativos importantes. En primeiro lugar, a toma de conciencia do feito
galego verifícase en Maside desde a propia terra, en contacto cos homes da
Xeración Nós e coa amizade de Castelao, sendo este a figura máis afín a el non
só por razóns estéticas, senón tamén sentimentais e ideolóxicas. O segundo
aspecto fai referencia ao momento histórico en que se produce tal descubrimento.
Maside entra no mundo da cultura galega, na decisiva década dos vinte, nun
tempo no que se aprecian modificacións substanciais na sociedade, cambios no
mundo urbano e industrial, que xa nos permiten albiscar unha Galicia menos
ruralizada. A Maside interésalle a Galicia da transformación: o mundo urbano, a
imaxe do centro industrial vigués, as fábricas de conservas e os obradoiros de
construción naval.
Unha segunda experiencia vital salientábel de Maside foi o
descubrimento do marxismo. A xeración de Maside recibiu o impacto deste fito na
primeira xuventude, e a causa da revolución social e a defensa do proletariado
foron abrazados por Maside e por moitos novecentistas, que se identificaron no
plano intelectual coa versión comunista do socialismo e rexeitaron, aínda que
hai excepcións, a alternativa que lles ofrecían os fascismos triunfantes na
década dos trinta. En Madrid a través da prensa (El Sol, Nueva España,
Política), Maside apoiou os cambios sociais da Segunda República. En El Pueblo
Gallego, na viñeta diaria que fai, buscou formar criterios e crear actitudes e
a consecución das liberdades para a súa terra, como o Estatuto de Autonomía de
Galicia, no marco da legalidade democrática. Como debuxante e gravador, Maside
foi un dos grandes intérpretes da historia contemporánea e tiña a convicción
intelectual de "non querer entender Galicia, nin España" fóra do
acontecer europeo.
Unha terceira experiencia vital importante en Carlos Maside
foi a de formar parte dun movemento de vangarda, que florece en Galicia durante
os anos da Ditadura e da Segunda República, e que, está destinado á renovación
artística e social. Os membros desta xeración, denominados Os Novos, emerxen
como grupo xa cohesionado en torno ao diario El Pueblo Gallego, arredor de
1925. Antes de rematar a década apareceron as primeiras e xa definitivas obras:
Manuel Antonio publicou en 1928 De catro a catro e converteuse no primeiro
poeta de vangarda na orde cronolóxica e xerárquica; Rafael Dieste transformou a
linguaxe narrativa nos relatos de Dos arquivos do trasno (1926); Maside iniciou
tamén neste ano de 1926 a serie de pinturas cunha determinada repartición da
superficie e de cor convencional que constitúe, xunto coa serie de estampas, un
fito na renovación plástica. Estes mozos, denominados Os Novos, son os mesmos
que nos anos trinta se reuniron en Madrid, no parladoiro da Granja del Henar e
arredor da revista Nueva España. Son pintores, xornalistas, ensaístas e
pensadores que formaban un heteroxéneo grupo disciplinar pero vinculado pola
mesma tensión espiritual e creativa. Eran Rafael Dieste, Carlos Maside, Eugenio
Montes, Otero Espasandín, Jesús Bal y Gay, Felipe Fernández Armesto, Arturo
Souto, Cándido Fernández Mazas e Manuel Colmeiro Guimarás, entre outros, os
cales de forma solidaria, na súa maioría, colaboran activamente nas actividades
socio-culturais da Segunda República.
En 1932 o espazo que enmarca a súa figura é de novo Santiago
de Compostela, traballando enfundado en mono, con gubia e buril no seu estudio
definitivo no número 42 da rúa do Vilar; viaxando ao Instituto de Noia para
impartir clases de debuxo; conversando -ou xogando ao xadrez- nos faladoiros
dos cafés composteláns. Era un home delgado, de pelo abundante, moi
proporcionado e máis ben alto. De mirar directo e penetrante, falaba amodo como
buscando a palabra exacta, e cun ritmo característico acompasado co movemento
das expresivas mans. Os que o trataron por aqueles anos falan do seu poder de
idealización, da precisión dos seus razoamentos, do seu discurso despexado e
limpo, e da súa poderosa personalidade.
A súa vocación non é soamente a de pintar, senón a de investigar
e revelar. Prepárase na realización técnica e nos oficios. Estuda o gravado en
madeira, augaforte e linóleo. Cultiva con paixón o aspecto artesanal da
pintura; o intercambio de ideas e discusións de técnicas no taller de Xosé
Eiroa e noutros obradoiros reforza a amizade con marmoristas, ebanistas e
outros oficios. Mantén trato habitual cos ourives e tallistas composteláns,
busca a relación cos albaneis para perfeccionar a témpera.
Está convencido de que a pintura de cabalete estaba pechando
un ciclo, e toda a enerxía creativa do tempo presente debía xerar unha pintura
nova en relación á arquitectura, en construcións de edificios públicos,
seguindo o proceso de integración das artes que defendía a Bauhaus e a vangarda
rusa. Valora o papel do público no proceso que chamamos arte. Pretende obrigar
o espectador a que actúe ante a obra, que se sitúe fronte á pintura no espazo,
que o seu papel non sexa pasivo e que se sinta identificado con aquelas
manifestacións como parte do seu ser propio. A súa máis ardente representación
de Galicia pasa polo muralismo, a imaxe da combativa pintura mural mexicana:
plasmar os traballos do pobo, os seus ritos, a súa cultura nas paredes das
construcións oficiais. Aspira a realizar unha arte monumental e pública, que
expresara a Galicia, tendo presente que para Maside na representación de
Galicia era condición irrenunciable representar o mundo. Esta dobre
preocupación conceptual e técnica pódese observar nas estampas e nas solucións
simplificadoras tan apropiadas para o muralismo dos seus óleos ou gouaches.
O cambio político afectara á composición do círculo máis
íntimo dos seus amigos, á relación coas institucións e á situación en xeral.
Vívese nun ambiente de proximidade da cultura á sociedade. Maside é pioneiro na
formación da Colección de Arte Contemporánea para o Seminario de Estudos
Galegos, con pezas que os artistas entregaban como traballo preceptivo para ser
membros numerarios; é vogal da Xunta Directiva da Sociedade de Amigos del Arte para
o desenvolvemento das artes plásticas, entidade que fai uso dun escaparate,
aberto sempre ao público, como lugar de exposición permanente; pola súa
iniciativa, a directiva decide propoñerlle ao Concello de Santiago a creación
dunha Biblioteca de Arte no Pavillón do Paseo da Ferradura.
Visita con frecuencia a Librería Niké, onde os propietarios
non atenden criterios puramente empresariais, con frecuencia os clientes mercan
libros segundo a súa dispoñibilidade económica. A editorial Nós, situada no
número 15 da rúa do Vilar -fronte ao seu estudio- é outro lugar de encontro
habitual, en torno ao grupo que se move xunto a Ánxel Casal para quen colabora
con asiduidade. O recinto da cidade, as súas prazas, rúas, monumentos,
soportais... motívano para realizar apuntes do natural que, elaborados no
estudio, converte en gravados, gouaches e óleos. Adoitaba dicir que
"Compostela é unha cuestión de espazo". Na feira da carballeira de
Santa Susana, recolle os xoves, en centos de bosquexos, figuras de paisanas,
feirantes, vendedoras, animais, trebellos, ferramentas e cestos, que lle
servían para confeccionar dun modo inmediato as estampas e a viñeta do día
seguinte, no xornal. Outras veces son os retratos ou caricaturas do natural
realizadas con esa rara facilidade e simplicidade de liña. Hai situacións,
acontecementos e personaxes na vida de Galicia que non se poden separar do
testemuño case notarial dos seus deseños. En 1932 realiza estampas e gravados
para as revistas Resol, Universitarios, Cristal e Yunque, e son deste ano tamén
as famosas xilografías do seu "Autorretrato" e do "Retrato de
Castelao".
En 1932, na vida intelectual compostelá, convivían dous
parladoiros: o do café Derby e o do Español. No primeiro xuntábanse os galeguistas
e profesionais de procedencia universitaria, e nel aparecía Ramón María del
Valle Inclán nas súas estadías temporais en Santiago, e tamén Carlos Maside que
desfruta da amizade de varios contertulios e do escritor, de quen realiza
apuntes e retratos do natural. O outro parladoiro, o do Café Español,
caracterízase polo interese artístico e literario. Está formado por artesáns,
empregados, estudantes e artistas. Moitos son republicanos e de pensamento
filomarxista. No eido da plástica Maside exerce unha especial influencia, e
Luís Seoane destaca como futura promesa. No Español xéstase a constitución dun
grupo local do Comité Cooperación Intelectual. Convídase a varios poetas para
pronunciar conferencias, e un dos escritores invitados é García Lorca.
Cando se coñecen persoalmente, en 1932, Carlos Maside e
Federico García Lorca, con trinta e cinco e trinta e catro anos
respectivamente, teñen en común moitas vivencias, e na práctica artística unha
gran experiencia no tratamento do tema popular. Por razóns históricas, ambos
viven ao unísono a experiencia de como "o popular" estaba a ser
traspasado e enriquecido polo concepto "pobo", tal como se entende
despois do triunfo da Segunda República; pois a fusión da hora histórica coa
práctica artística confirma o paradoxo de que os artistas intentaron elaborar
proxectos para a sociedade antes que os propios políticos. O debate sobre a
función da arte cambia de forma significativa. O pobo que defende a República
transforma a mesma noción de vangarda, que se converte en vangarda espiritual,
moral e cívica. En resumo, nace unha versión acentuada da volta ao pobo en
busca de valores últimos, que se apreciara xa na Xeración do 98, pero que agora
esixía que aquela admiración fose acompañada dun compromiso práctico. Tal compromiso
no caso de Carlos Maside xa fora consumado co seu ingreso no Cárcere Modelo de
Madrid, en Nadal de 1930. Unxido polo mesmo espírito vén García Lorca a Galicia
en 1932, primeiro como conferenciante e logo coa Barraca. Sumidos na
efervescencia comunicativa do momento, mentres pasean polas rúas e prazas de
Santiago, manteñen aquela conversa interminable sobre Nova York, e sobre a arte
exipcia que constitúe en si mesmo unha homenaxe á cultura. Este encontro
memorable, dende un ángulo externo, tamén significa o contacto fugaz de dúas
culturas moi intensas na persoa de dous creadores que son así mesmo membros
representativos da Xeración española de 1927 e da Xeración Galega de 1925.
En 1932, parte da obra pictórica de Carlos Maside foi
seleccionada para a exposición itinerante que percorría distintas capitais dos
Estados Unidos, baixo o título de Exposición de Artistas Españoles
Contemporáneos, patrocinado polo Carnegie Institute of Pittsburg, na que
figuraban Daniel Vazquez Díaz, José Moreno Villa, Maruja Mallo, Arturo Souto,
Ricardo Baroja, Hidalgo de Caviedes e José Gutierrez Solana. Xunto a unha
produción, sempre copiosa como debuxante, a súa pintura faise máis reflexiva.
Busca fundamentos máis seguros, sendas de auténtica orixinalidade e fertilidade
a través do complexo labirinto de seducións da arte no momento actual, que
coñecía moi ben polas estadías como bolseiro en París e Madrid. En marzo dese
mesmo ano 1932, Carlos Maside presentou no Casino de Vigo a primeira gran
exposición individual, que constituíu un acontecemento social e artístico. Esta
mostra estaba moi coidada e recollía o seu traballo desde 1928, e o autor
esperaba certo éxito nas vendas, mais estas foron escasas e resultou un fracaso
económico.
Nesta altura, Maside xa ten madurado o seu ideario
pictórico, aquilo que el denominaba concepto expresivo, pois para este pintor
tema ou motivación non é nunca un mero pretexto. O obxecto é un misterio
unitario, total, inescindible, no cal se poden discernir analiticamente
estruturas formais, relacións lumínicas, calidades ou cualidades. Deste xeito,
Maside escríbelle a Luís Seoane:
Para min o quid, a clave está no asunto. Non porque crea que
este teña de absorber ou subordinar os valores plásticos, converter o cadro en
simple narración, senón como elemento enxendrador del, a súa semente. E a
calidade da semente decide a esencia e o valor humano do cadro; a carga
magnética da cor e das formas. Creo que hai que pintar aquilo que amamos
entrañablemente, que nos ata co seu misterio e alegría; que mete as súas raíces
en nós e as súas ansias de florecer na alma.(...) Basta de xarras ou de guitarras
porque a arte non é un xogo. De selo sería unha partida na que o xogador pon a
súa fortuna, gloria e ruína.(...) Esto formou, sen dúbida, sabios pero non
santos, e santo, nun senso entrañable (aínda que non relixioso, naturalmente) é
ante todo o artista.
En abril de 1936 viaxou a Madrid para atender ao seu irmán
Benito, enfermo. En Compostela e participou na campaña publicitaria do Estatuto
de autonomía con facendo os carteis e gravados.
En1936, Maside, impartía
clases en Vigo, logo retornou a Compostela , os celos, e envexas profesionais
de compañeiros están detrás da delación que proporciona os datos fundamentais
do prego de cargos que lle incoaron. A información «voluntaria» proporcionada
en varias cartas dirixidas en 1937 á Comisión polo director da Escola de Artes
e Oficios Artísticos de Santiago, o recoñecido pintor local Roberto González
del Blanco, e ademais compañeiros de
traballo, cumpriron un papel decisivo á hora de impoñerlle a sanción.
Neste período a súa pintura non é crítica co aparato
político oficial. Como di no seu ensaio "En torno a la fotografía
popular" a realidade inmediata é vulgar e confusa: fluída e cambiante,
esconde o seu enigma na espesa maraña do cotián devir; ofrécesenos chea de
heteroxéneas intencións, entrecruzada de infinitos rumbos contraditorios.
Durante varios anos viviu no illamento, con escasos
contactos co medio social e ningunha relación coa vida oficial e política.
Recolleu os seus pensamentos teóricos e experiencias nun caderno de notas, onde
analizou a polémica da arte realista fronte á abstracta. A guerra civil
española e as súas secuelas inflúen directamente na súa obra e Maside
desenvolve novas técnicas de distanciamento ou de estrañamento. Deste xeito, en
condicións políticas forzadas, reconstrúe as formas escollidas do artista
marxinado que se aparta da reprodución dunha contemporaneidade oficial que é
hostil á arte.
En 1940 morreu o seu irmán Benito, e Maside alugou un novo
estudio na zona vella de Vigo, onde mantivo unha relación moi estreita con algúns
pintores. Formou parte do parladoiro do Derby e conviviu con Valentín
Paz-Andrade, Francisco Fernández del Riego, Emilio Álvarez Blázquez e Darío
Álvarez Blázquez.
No outono de 1945 organizou no Casino de Vigo a súa primeira
exposición despois da guerra. Trátase dunha obra de madurez, na que amosa a
tensión entre o alento creador e a súa mentalidade analítica. En 1947 iniciou
unha intensa correspondencia con Luís Seoane que se prolongou ata o seu
falecemento.
En 1951 concorreu con varios cadros á exposición Artistas
Gallegos, que organizaba o Centro Gallego de Bos Aires na sala Velázquez, na
que Seoane leva o labor organizativo. Por medio de Paz Andrade, envía a esta
mostra A sorte do paxariño, Tenda, A sesta, Dúas paisanas, Xardas e Costureira.
En Compostela concorre ó histórico círculo do Café Español, onde coincide, na
oposición ao franquismo: Otero Pedrayo, Borobó, Bouza Brey, Iglesia Alvariño,
Benito Varela Jácome. A este parladoiro asisten con regularidade Ramón Piñeiro
e García-Sabell, destacados membros da Editorial Galaxia, da que Carlos Maside
foi elixido director artístico. Establece unha íntima amizade con Ramón Piñeiro
por riba das nomeadas diferenzas ideolóxicas.
Nos seus últimos anos toma contacto coa mocidade daquel
tempo, o seu sobriño Xulio Maside, os irmáns Franco Grande, Ventura Cores
Trasmonte, Salvador García-Bodaño, Gonzalo R. Mourullo. Establece con eles
lazos afectivos e intelectuais moi fortes.
Na primavera de 1953 realizou a súa última mostra
individual, na Sala de Turismo de Santiago, en dúas exposicións consecutivas. A
primeira, composta por dezanove obras, presenta unha visión directa da
realidade, onde os valores representativos se impoñen sobre os plásticos. A
segunda, con dezasete lenzos, caracterízase porque o interese do artista pola
visión directa da natureza pasa a segundo plano, mentres que os valores
plásticos adquiren primacía no cadro. A liña, a cor, a luz e a composición
orquéstranse e aspiran a representar no plano a imaxe aparentemente real do
mundo exterior.
A pesar da súa precaria saúde, escribe sobre aqueles temas
que máis o apaixonan: a relación da forma co movemento, o comportamento da luz
e a esencia expresiva das cores e as formas. Fai comentarios sobre os
expresionistas, Arnout, Nolde, Kokoschka ou Soutine, sobre o simbolismo e sobre
o coñecemento humano e as emocións, aínda que o seu tema fundamental segue a
ser problema da representación. Tamén o teatro e o cine constitúen dúas grandes
afeccións para Maside. En 1953 elaborou un proxecto de documental para NO-DO,
titulado O Pórtico da Gloria, no que abordaba o guión técnico, literario e maila
dirección, e que non chegou a realizarse.
Faleceu en Santiago de Compostela o 10 de xuño de 1958
despois dunha longa enfermidade
A súa obra ten unha fonda raizame galega que, debido ao
percorrido vital deste artista, conxugou co cubismo, o realismo máxico e o
expresionismo, polo que rematou sendo unha importante referencia para as
vangardas pictóricas galegas
É a figura aglutinadora dos renovadores, fortemente
vinculado a personalidades que reivindican unha nova realidade política e
social para Galiza, como Castelao ou Rafael Dieste. É quizais o máis
internacional do grupo, chegando a celebrar exposicións en Europa e América. Na
súa formación artística cabe destacar a estadía en París, cunha bolsa para
ampliar estudos por dous anos, de onde recibiu o influxo de Cézanne, Van Gogh e
Gauguin. Así, quixo introducir as novas vangardas descubertas na cidade do Sena
pero sen perder a identidade galaica. Dese intento saen obras como Labregas
comendo mazás (1927-1928).
Nas súas obras está moi presente a liña expresionista,
especialmente naquelas onde os trazos se fan moi grosos e nos remiten á paleta
triste e case monocroma característica do expresionismo alemán. No cadro
Cabezudo podémolo apreciar ben. Como na maior parte dos renovadores, os temas
relacionados coa muller teñen unha activa presenza, sobre todo a representación
da muller campesiña, que quedou representada nas composicións Costureira,
Cacharreira ou tamén en Parolando.
Pintor, debuxante e gravador, interésase pola estruturación
volumétrica e a expresividade, moi na liña do primeiro expresionismo. Nos seus
cadros ao óleo destacan os grupos de figuras humanas, fundamentalmente femininas,
sorprendidas nos seus labores diarios, dotadas de inmobilidade, ensimesmadas,
atemporais e inexpresivas. Recrea os ambientes das feiras, as paisaxes, o
ambiente campesiño e a Galiza urbana. Nas súas composicións predominan as
formas sólidas, feitas con trazos sumarios pero densa coloración, as figuras
pesadas e fortes, concibidas como esculturas de granito e de formas
redondeadas.
Nos anos de posguerra potenciou os efectos cromáticos e os
efectos da luz, empregando tons máis puros, luminosos e intensos, achegándose a
posturas fauvistas. Fronte á solidez anterior e trala lectura das obras de
Kandinsky, incorpora un maior sentido xeométrico, comeza a desintegración
formal das figuras e tamén a compoñer por medio de planos de intensa
luminosidade e cromatismo.
Comentarios
Publicar un comentario